• Simple Plants

Kremowy ryż ze szparagami




Gdy tylko przychodzi sezon na szparagi, trudno powiedzieć sobie 'nie' i przegapić te kilka tygodni, kiedy są świeże i najsmaczniejsze. Czy w markecie, czy w osiedlowym zieleniaku, warto choć raz zaopatrzyć się w te nietypowe jarzyny. Dlaczego? Po pierwsze są one bogate w witaminy C i E, a także w kwas foliowy, wapń i fosfor. Po drugie, co łatwiej zauważyć, szparagi to wyjątkowo orzeźwiające i lekkie w smaku składniki, idealne na wyższe temperatury. Lekko podgrzane - zblanszowane czy grillowane - nie tracą wcale ani wartości odżywczych, ani walorów smakowych. Szybko, smacznie i zdrowo. Czyż może być lepiej?


Jasne, że tak. Wystarczy dobrać do szparagów ciekawy i współgrający dodatek. Dla nas wręcz idealnie sprawdził się w tej roli delikatny ryż w stylu risotto, kremowy dzięki dodatkowi masła roślinnego i wzbogacony aromatem pieczarek i sosu sojowego, a także złamany owocową nutą pomidorków koktajlowych. Mnóstwo charakteru i same proste pateny.





Składniki: (2 porcje)

ok. 20 zielonych szparagów 5 łyżek wody do przygotowania porcji szparagów (10 łyżek na całość - dwie średnie patelnie) 3/4 szklanki ryżu do risotto 500 g pieczarek pokrojonych w drobną kostkę 10 pomidorków koktajlowych

czysta woda (ilość wedle potrzeby) do podlewania ryżu 2 łyżki sosu sojowego 2 łyżki oleju


pół łyżeczki soli pół łyżeczki pieprzu ziołowego 1 łyżeczka kurkumy 3 łyżki margaryny


 

1. Rozgrzewamy olej na dużej patelni. Gdy zacznie być gorący, wsypujemy ryż i prażymy go na sucho przez 3 minuty.

2. Na rozgrzany olej wsypujemy drobno posiekane pieczarki. Smażymy na średnim ogniu, aż nie stracą widocznie swojej objętości i zmienią barwę. 3. Do pieczarek dosypujemy ryż, smażymy 2-3 min, mieszając wszystko dokładnie. Dolewamy sos sojowy i dodajemy kurkumę, sól oraz pieprz ziołowy. Mieszamy dokładnie jeszcze raz.

4. Ryż podlewamy wodą, by był nią lekko przykryty. Mieszamy i zostawiamy na mniejszym ogniu. Czynność powtarzamy, kiedy woda wsiąknie znacznie w ziarna ryżu, za każdym razem dokładnie mieszając. Istotne, by obserwować, co dzieje się na patelni. 5. Kiedy przyjdzie pora na ostatnie już podlanie, na patelnię dodajemy pokrojone w połówki lub ćwiartki pomidorki koktajlowe oraz margarynę. Zmniejszamy ogień i mieszamy całość. 6. Równocześnie rozgrzewamy drugą patelnię.

7. Myjemy szparagi i trzymając za jeden i drugi koniec, uginamy do złamania każdą łodygę, pozbywając się dolnej, zdrewniałej części. 8. Tak przygotowaną pierwszą partię szparagów układamy na rozgrzanej patelni, dodajemy 6 łyżek wody i zostawiamy na większym ogniu - po 2 minuty z każdej strony (gdy szparagi zrobią się ciemnozielone równomiernie, to znaczy, że są gotowe). Szparagi przekładamy na patelnię z ryżem. Powtarzamy czynności przy drugiej partii.

9. Gorący ryż podajemy z ułożonymi na wierzchu szparagami.


Smacznego!