• Simple Plants

Stir-fry z sosem orzechowym i pieczonym tofu


Kulinarny, daleki wschód regularnie przyciąga nas niezwykłą prostotą, a przy tym złożonością smaków, której pozazdrościć kuchni tajskiej, wietnamskiej, chińskiej, czy japońskiej, mogą europejskie stolice gastronomiczne.


O ile bliskie Polsce ośrodki do perfekcji opanowały złożone sposoby wykorzystania wysokiej jakości produktów, bazując na naturalnym smaku głównych składników i ich długotrwałej obróbce, o tyle Azja poszczycić się może znacznie bardziej dynamicznym podejściem do kuchni, w dodatku bazującym na smakach przypraw i sosów, bardziej niż głównych produktów, które są częściej nośnikiem faktury i jedynie podstawą do budowania skomplikowanych połączeń smaków. Brzmi to może poważnie, ale im częściej stykamy się z podobnymi przepisami, tym bardziej zaczynamy rozumieć ich piękno. Stąd i przemyślenia, choć prawda jest taka, że dopóki sami nie wybierzemy się tam, gdzie oryginalnie przygotowuje się curry, pad thai, stir-fry z nudlami albo marynowane tofu, dopóty będziemy działać na - mamy nadzieję wiarygodnych - podaniach i domysłach. Nie mniej, przygoda z Azją na talerzu jest genialna. A poniższy przepis z pewnością to potwierdza!

Składniki


Pieczone tofu: 250 g miękkiego tofu 2 łyżeczki sosu sojowego 1 łyżka oleju 2 łyżki curry 1 łyżka papryki wędzonej Stir-fry:

2 cebule pokrojone w piórka 2 marchewki pokrojone w cienkie słupki 4 duże pieczarki pokrojone w ćwiartki/ósemki pół papryki pokrojonej drobno ok. 70 g ulubionych kiełków (zwykle wybieramy mieszankę stir-fry lub fasolę mung) 3 łyżki oleju 3 łyżki sosu sojowego jasnego 1 łyżka pieprzu ziołowego 0,5 łyżki kardamonu 0,5 łyżki curry 2 łyżki sosu sojowego jasnego 1/4 szklanki słodkiego sosu chilli 1 szklanka wody 4 łyżki gładkiego masła orzechowego Dodatki: garstka orzeszków ziemnych do dekoracji cienki makaron ryżowy lub ryż długoziarnisty

 

1. Tofu kroimy na kawałki i marynujemy w przygotowanych przyprawach ok. 20-30 min. 2. Piekarnik rozgrzewamy do temp. 180°C z termoobiegiem. 3. Tofu rozkładamy na blasze i pieczemy 15-20 min., aż będzie chrupkie. 4. Na dużej patelni mocno rozgrzewamy olej. Następnie wrzucamy marchew, cebulę oraz pieczarki. Podsmażamy na dużym ogniu, dodając w międzyczasie 3 łyżki sosu sojowego i ciągle mieszając. 5. Następnie dorzucamy kiełki oraz paprykę. Dalej mieszamy, nie zmniejszając ognia. 6. Gdy warzywa delikatnie zmiękną, ale wciąż będą jędrne (po ok. 8-10 min. smażenia), możemy zacząć przygotowywać sos. 7. Do warzyw dodajemy pieprz ziołowy, kardamon, curry, sos sojowy, sos chilli, a także masło orzechowe. Mieszamy wszystko dokładnie, dolewając jednocześnie i stopniowo wodę. Celujemy w to, by zyskać zawiesisty, jednorodny sos, w którym zanurzone będą nasze warzywa. 8. Teraz możemy podawać! Na talerzu układamy makaron lub ryż, który polewamy sosem i posypujemy upieczonym, aromatycznym tofu oraz orzeszkami ziemnymi. Smacznego!